The Morgan Frame
Av Arne Holmström. Infört i Bulletinen nr 1/1990
Jaså, du har en Morgan! Det är en sån där bil med träram va? Är du inte rädd att få husbock eller trämask i den? Ha ha!
Hur många gånger har man inte fått höra de här kommentarerna eller nåt liknande, men, mina vänner, Läs vidare så ni kan knäppa till de där knäppisarna på näsan och tala om för dom vad en Morganram är gjord utav och hur den ser ut.
H.F.S Morgan hade många bra idéer, den bästa var väl att börja bygga bilar, men en del idéer var dåliga. T.ex. att använda ramrören som avgasrör på sina 3-hjulingar. Som de flesta vet, så rostar ju avgasrören fortare än vad man kan vänta sig att ramrören borde göra. Och det blir ju billigare att byta ett separat rör än att byta hela ramen! Så Harry ändrade detta ganska snart, och när sedan F-typen byggdes fick den inte en rörram utan pressad plåt. När 4/4:an skulle byggas tog man och modifierade en F-typ ram, man rätade ut plåtprofilerna bakom sätet för att ge plats åt den stela bakaxelns halvelliptiska fjädrar. Denna ram har sedan i stort, sett bibehållits ända till dags dato.
Ramen består av två stycken – profiler av 2 mm plåt, de övre flänsarna pekar utåt och på dessa fästes vagnskorgens undersidor. På de undre flänsarna ligger utsidorna av golvet. Profilerna hålles ihop av tre stycken hattprofiler och ett skruvat rör (gamla +4 och 4/4) med ett par lager i vilka bakänden på bakfjädrarna glider i ett par urtag. På +8:an och senare 4/4 är det runda röret ersatt av ett fyrkantsrör med fästen för vanliga fjäderhänken, fjädrarna har öglor i båda ändar. Den främre av hattprofilerna har en vinkelplåt stående på högkant i vilken pedallagringen är fästad, den mittre har fästen för växellådan och den bakre har fästdon för bakfjädrarnas framände. På den mittre hattprofilen finns bilens chassinummer instämplat, lyft på höger säte så syns det. På gamla +4:an med två reservhjul, fanns på bakre röret även ett vertikalt stående rör för övre hållaren till reservhjulen, och två horisontella utbyggnader i vilka man ställde de båda hjulen. Framtill hålls de båda z-profilera ihop av ”framvagnsgrinden” som är skruvad i de vertikala sidorna på ramen. Dessa sidor har även hål för avgasrör. Hela ramen är ganska vek i vridled, detta med avsikt att delta i fjädringsrörelsen. Detta innebär dock att man bör se upp för sprickor i undre ramflänsen, speciellt vid den främre hattprofilen. Eventuellt hittar du här förstärkningar som någon tidigare ägare byggt in. +8:an, vars ram förlängdes 2”(5 cm) jämfört med +4:an hade sådana förstärkningar från början, för att bli styvare. Morganens ram är alltså byggd av stålplåt, och vad kan man mer säga? Jo att den är grunden till en riktig sportvagn, och inte kan angripas av trämask, möjligen av rost om man inte låter zinkdoppa den. Annars brukar oljedimman från motorn hålla rosten borta!