Morgan +8 1968-2004, 2012-
Av Ingvar Fredriksson. Artikel införd i Bulletinen nr 3-4/2000, uppdaterad av Ingvar 2013.
Vid mitten av 60-talet stod det klart att Triumph-motorns dagar i Plus 4 var räknade. I maj 1966 fick Peter Morgan besök av Peter Wilkes från Rover Cars. Det visade sig att Rover ville köpa upp Morgan Motor Co. När Peter M avböjde vänligt men bestämt fick han ändå erbjudandet att använda Rovers nya V8 motor som var under utveckling. Ursprunget till den nya motorn var Buicks aluminium V8 från 1960.
Redan i januari 1967 hade Morgan en prototyp klar, OUY 200E. Bilen var en standard Plus 4 med Buick motor. För att få plats med förgasarna på V8:an hade den två bullar på huven. En produktionsprototyp med Rover V8 (MMC 11) byggdes strax därefter, men på grund av att Rover blev uppköpt av Leyland 1967 försenades introduktionen av Morgan Plus 8. På bilmässan i oktober 1968 presenterades så Morgan Plus 8, bilen som kom att betyda enormt mycket för Morgan. Introduktionen innebar inte bara att Morganbilarna fick ett enormt lyft prestandamässigt, PR-mässigt har modellen varit av avgörande betydelse för fabrikens överlevnad. Förvånansvärt små ändringar behövde genomföras för att utveckla den nya modellen. Chassiet förlängdes och breddades med 2 tum, karossen ändrades i motsvarande grad. Delad rattstång infördes. Nya bucketseats blev standard och instrumentbrädan ändrades. Utseendemässigt kunde man känna igen Plus 8 på de tre vindrutetorkarna, dubbla tanklock och extraljus samt aluminiumfälgar av egen design. Eftersom Rover bara försåg sina salooner med automatlåda, behöll Morgan den gamla Moss-lådan. På bilarna med Moss-låda hade man för att förstärka ramen bytt ut träet i golvet vid fotutrymmet till plåt. Man gick senare tillbaka till trägolv igen. Morgan Plus 8 tillverkas endast som 2-seater, utom 1 st. Plus 8 DHC och 1 st. 4-seater. Många längtade efter V8-ljudet från en Morgan med den klassiska karossen.
Under 2010 dök det upp några skisser som visade hur den skulle kunna se ut. Många tyckte också att det nya chassit med den ”gamla” karossen skulle vara en perfekt Morgan!
På Genève utställningen våren 2012 dök den nya Morgan Plus 8 så äntligen upp! Den är försedd med ett limmat och nitat chassi i aluminium från Aero-modellen, något modifierat för att anpassas till den traditionella karossens sluttande bakdel. Liksom Aero Coupe och Supersport så saknas reservhjul, en täckplåt med gälar döljer tank och bränsleutrustning. För första gången på länge kan man nu få en klassisk Morgan med dubbla krockkuddar. Den nya Plus 8 med BMW V8-motorn på 367 hästar ger den 1.100 kg lätta bilen fantastiska fartresurser (toppar 250 km/h) och en 0-100 km/h tid på 4.5 sek. Bilen fick ett entusiastiskt mottagande och succén var given. Den enda begränsande faktorn är priset, det dubbla mot en ny Plus 4. Från början fick den kritik för dåligt bagageutrymme och den utrustas nu därför med räcke och läderväska som standard! På Genève salongen visade man också en el-driven version, Morgan E8. Det är ett samarbete mellan olika företag och universitet för att visa att el-bilar inte behöver vara tråkiga!
Morgan +8 Lightweight 1975-1977
För att Morgan skulle få tävla med aluminiumkarosser på sina Plus 8 måste det finnas en standardmodell med sådan specifikation. Därför introducerades Plus 8 Lightweight 1975. Bilen var lägre och bredare än tidigare modeller tack vare nya 14 tums fälgar. De kom sedermera som standard på Plus 8. När man tillverkat de antal bilar som behövdes lades Lightweight ned som modell, eftersom allt gick att få som option på ordinarie Plus 8. 19 st. Plus 8 Lightweight tillverkades.
Super Sport Lightweight Le Mans
OTN 4 Traco Plus 8, framtagen för att deltaga i Le Mans 1976, regeländring gjorde att bilen aldrig kom till tävlingsbanan. 3,5 liter Traco Oldsmobile V8.
Större förändringar på +8
1970 Ändrade bakljus till nuvarande modell, till en början med kromade hus. 1971 Dubbelt avgassystem. 1972 Moss-låda ersatt med Rovers 4-växlade helsynkroniserade växellåda. 1973 Spårvidden breddades med 2 tum. Skärmarna breddades motsvarande. 1976 Rovers 5-växlade låda introducerades. Större sidelights. 1977 6″x14 aluminiumfälgar. Stötfångare i aluminium. Bredare skärmar. 1982 6,5″x15 aluminiumfälgar med Pirelli P6 205/60. Bredare skärmar. 1983 Kuggstång som option. 1984 Rover Vitesse insprutningsmotor på 190 bEp. 1989 Första Plus 8 med katalysator. Rover 3,9 introducerades. 1991 Teleskopdämpare bak. Tanklocket täcks av lucka. 1993 7″x16 ekerfälgar med splines som option. Lockheed-bromsar ersätter Girling. BTR bakaxel 1994 7″x16n centrumkopplade aluminium fälgar som option. 1997 Längre dörrar. Ändrad instrumentbräda. 2000 Rover V8 4,0 I. motor introduceras i november. 2002 För att fira återkomsten till racing på Le Mans (Aero 8 GTN) byggdes 40 stycken specialutrustade Plus 8, Le Mans 62 (samt 40 st 4/4), där 62 står för klassegern på Le Mans 1962 2003 35th Anniversary. Den sista Plus 8 byggdes under 2003/2004 med maxutrustning som en passande avslutning efter 35 år i produktion 2004 Ersattes av Morgan Roadster med 3,0 liters Ford V6. 2012 Morgan Plus 8 återkommer som modellbeteckning på Genève salongen. Nu med Aero-chassi med BMW 4,8 liters V8 och den klassiska karossen
Bland de större tävlingsframgångarna märks
1978 1:a totalt DB ProduLtion Sports Car Championship, Charles Morgan. 1979 1:a klass/2:a totalt DB ProduLtion Sports Car Championship, Rob Wells. 1:a klass/3:a totalt CAV Prodsports Championship. 8:a klass/18:e totalt Brands Hatch Six Hour International, Wykeham/Spero/Classic. 1980 17:e totalt Bronds Hatch Six Hour – International, Wykeham/Spero/Classic. 1981 1:a klass STP Modsports Series, Rob Wells. 1:a totalt Brands Hatch Three Hours, C. Morgan/M. Paul. 1982 1:a totalt Wilihire 24 hours, Wells/Alford/Paul. 1:a totalt CAV Prodsport
Morgan Plus 8. 2012-2019.
Efter att den ursprungliga Plus 8 lades ner 2004 var det många som saknade en Morgan med V8. Många tänkte att en kombination av Aerochassit och den gamla karossen skulle var det bästa av båda världar! Matt Humphries ritade några idéskisser redan 2010. Den nya Aero Plus 8 eller Plus 8 Serie 2 som den också kom att kallas presenterades på Genève salongen 2012 . Modellen kom att uppdaterades samtidigt med Aeromodellen.
De första Aero Plus 8 levererades under 2012 och Morgan Nordic i Sverige var bland de första återförsäljarna att kunna visa upp modellen för kunder och press. Utseendemässigt liknade den den ursprungliga Plus 8 men framför all framskärmarna hade en annan mer accentuerad utformning med gälar på sidorna. Den var också betydligt bredare i karossen och saknade reservhjul eftersom karossen smet tätt intill aluminiumchassit. Även inredningen skilde sig en hel del med annan instrumentering och speciella stolar med integrerade nackstöd. 2015 ersattes Chris Lawrences tvär länkar och kulleder med mera traditionella länkarmar och krängningshämmare fram och bak. När Aero Plus 8 gick ur produktionen i november 2018 hade 300 exemplar tillverkats.
Specialmodeller.
Plus 8 Speedster. 2014.
Charles hade beställt ett stort antal V8:or från BMW i samband med introduktionen av den nya Plus 8. För att snabba på försäljningen introducerades Plus 8 Speedster 2014. Det var en strippad modell för att hålla priset nere. Vindruta och sufflett var borta och endast ersatt av en låg vindruta i plexiglas. Priset var betydligt lägre än standardmodellen men en lång tillbehörs lista gjorde att priserna närmade sig varandra. Mest populärt var automatlåda med paddlar och nya 18” fälgar.
Plus 8 50th Anniversary edition. 2018.
Detta var en populär, ”limited edition” på 50 bilar, för att fira att det var 50 år sedan Plus 8 kom till. Detta var det officiella slutet av Aero Plus 8 eftersom det nu inte fanns några fler motorer att tillgå. Man kunde bara beställa i två färger, Speedster med Brooklands rutor i racing blue eller Roadster Plus 8 i metallic green. Bilarna hade bland annat också en ny design på fälgar, påminnande om de ursprungliga från 1968! LED lampor var också något nytt för Morgan!
Morgan Plus 8 GTR. 2021.
2018 Morgan sålde några Aero-chassin till Bristol Motor Co. som tänkte blåsa liv i märket med en ny modell. Tyvärr lyckades inte initiativet så Morgan lyckades köpa tillbaka en del chassin från konkursboet. Detta blev grunden för Plus 8 GTR! 2021 kunde därför Morgan erbjuda nio nya Plus 8 inspirerade av ”Big Blue” den första Morgan med aluminiumchassi. Karossen hade många racingdetaljer med spoiler och hard top. Gälar på skärmarna mm. Alla lackade i Marina Blue. Motorn var en 4.8 liters BMW V8:a på 375 hästar. Manuell eller automatlåda. Detta blev ett oväntat men hårigt slut på Morgan Aero Plus 8!